Stanovy
Stanovy školního parlamentu
I. Obecná ustanovení
Ustanovení orgánu žákovské samosprávy umožňuje školský zákon č. 561/2004 Sb. „Žáci a studenti mají právo zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit do nich a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřením těchto orgánů zabývat.“
Školní parlament na Základní škole v Blatnici tvoří zástupci žáků 3.–9. roč., kteří se mohou vyslovovat k otázkám školy a podílet se na spolurozhodování.
II. Organizační struktura
Zástupci tříd jsou voleni do školního parlamentu 1x ročně na začátku školního roku a tvoří jej žáci 3.–9. ročníku, kteří jsou zvoleni ve svých třídách. V čele školního parlamentu stojí předseda, který je volený na první schůzce. Dále je volen jeden místopředseda.
III. Členství v parlamentu, práva a povinnosti členů
Členem parlamentu může být každý žák 3.–9. roč., který byl zvolen třídním kolektivem.
Členství trvá 1 rok a může se každoročně opakovat. Členství ve školním parlamentu je dobrovolné.
IV. Cíle školního parlamentu
- Řešit připomínky a návrhy žáků na chod školy.
- Zprostředkovat výměnu informací mezi žáky, učiteli, vedením a ostatními zaměstnanci školy.
- Předcházet negativnímu a rizikovému chování žáků.
- Připravovat vlastní akce pro žáky nebo pomáhat s organizací školních akcí.
- Pomoci při zajišťování čistoty a pořádku s cílem odstraňovat lhostejnost a nezájem.
- Pomáhat zlepšit postoje žáka ke školní práci, vzájemnou pomoc žáků.
- Spolupracovat s vedením školy.
- Prezentovat svoji práci a akce na webových stránkách školy, na nástěnce školy, ve školním časopise.
Práva a povinnosti člena parlamentu
- Pravidelně se účastnit schůzí parlamentu.
- Předkládat návrhy a požadavky své třídy.
- Pravdivě informovat třídu o závěrech jednání školního parlamentu.
- Aktivně se podílet na akcích parlamentu i celé školy.
- Svým chováním být příkladem ostatním žáků.
- Vznášet dotazy související s chodem školy.
- Obracet se na vedení školy s problémy i přáním i mimo jednání parlamentu.
- Být seznámen s výsledky řešených problémů a předat tyto informace spolužákům ze třídy.
V. Jednací řád
- Jednání školního parlamentu se koná minimálně 1x za 2 měsíce. Rada školního parlamentu se schází dle potřeby. Vedení školy poskytne dle uvážení potřebné prostory pro činnost školního parlamentu podle charakteru (učebna, tělocvična…).
- Jednání školního parlamentu svolává předseda parlamentu nebo vedení školy.
- Datum jednání parlamentu je vždy uvedeno s dostatečným časovým předstihem v týdenním plánu pro pedagogy, zástupci tříd a žáci jsou seznámeni prostřednictvím třídních učitelů a na nástěnce školního parlamentu.
- Parlament je usnášení schopný za přítomnosti nadpoloviční většiny členů.
- Zápis z jednání školního parlamentu je dostupný na webových stránkách školy, na nástěnce, ve sborovnách a je vždy předán řediteli školy.
- Jednání školního parlamentu jsou veřejná, přístupná všem žákům, vyučujícím i pracovníkům školy. Žáci podávají připomínky prostřednictvím svých zástupců v parlamentu.
- Jednání školního parlamentu řídí zpravidla předseda parlamentu nebo jiný člen rady.
- Jednání školního parlamentu je přítomen koordinátor z řad pedagogů, který je určen ředitelem školy. Koordinátor může vstupovat do jednání koordinovat jej a odpovídat na dotazy. Koordinátor nemá hlasovací právo, zároveň je zapisovatelem a organizátorem žákovských parlamentů.
V Blatnici dne 1. 9. 2023 Mgr. Zdeněk Šuster, MBA
ředitel školy
Stanovy žákovského parlamentu ke stažení
Stanovy žákovského parlamentu.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 201,2 kB